Forside
Vil du købe en DVD?
Trænings DVD'en kan købes hos InBeMa, samt hos den www.denintelligentekrop.dk og som noget helt nyt også hos Osteoporose foreningen. Send en mail til info@osteoporose-f.dk DVD'en er opdelt i små træningsprogrammer, så man evt kan beslutte at tage et program om dagen, og så kombinere det med gå tur eller anden aktivitet. Alsidighed i træningen er altid godt - Husk at kroppen er skabt til at blive brugt! Kun ved brug bliver den stærkere. Rigtig god trænings lyst!

Hvorfor træne?

Dine knogler er ikke stærkere end den belastning du udsætter dem for!

Adskillelige studier viser, at man ved træning kan forebygge fald, forebygge faldskader, øge knogle densiteten samt generelt øge velværet.

“Men jeg kan jo også bare tage min medicin” – ja, det kan og skal du i samråd med din læge eller dit specialist team. Nogle medicinformer kan man holde pause fra, det ved din læge mere om, og du skal altid kun stoppe den medicinske behandling i samråd med din læge.

Træning skal vedligeholdes! Det kan du ikke bare holde pause fra – det vil sige, at selvfølgelig kan du stoppe nogle uger til måneder, men for at holde effekten af træning – både effekten på balancen, styrken og koordinationen – så skal du fortsætte med at træne resten af livet. Lad være med at se på det som en byrde, men som et redskab til større velvære og uafhængighed.

Vægtbærende motion

Vægtbærende motion er motion, hvor knoglerne belastes i den længdegående retning af kroppens egen vægt, fx gang og løb.

Vægtbærende motion er godt for osteoporosepatienter, fordi det hjælper knoglerne med at reparere sig selv. I knoglevævet er der nemlig knogleceller, der, når de bliver trykket sammen, sender signal om, at knoglerne skal vedligeholdes.

Cykling og svømning giver ikke denne belastning, men har naturligvis andre fordele, fx balancetræning og stykelse af muskler og kredsløb. Pga. den vægtløse tilstand, kan svømning være en god motionsform for patienter, som er plaget af smerter efter rygsammenfald, eller dem, som vil udnytte den vægtløse tilstand.

Bange for motion?

Mange bliver bange for at bevæge sig, efter at de har fået stillet diagnosen knogleskørhed. Desværre, for motion er som sagt vigtigt for at kunne bevare og styrke den knoglemasse, der er tilbage. Men selvfølgelig skal mængden og formen af fysisk aktivitet afstemmes efter, hvor meget knoglerne kan tåle. Derfor tilrådes det at begynde på at motionere lidt efter lidt – og at mærke efter, hvor meget kroppen kan tåle.Efterhånden vil du få en god fornemmelse af, hvad der er godt, og hvad der er mindre godt. Du vil måske også opleve, at nogle former for motion passer bedre til dig end andre – at du får fornøjelse af at dyrke én slags motion, mens andre typer af motion ikke er noget for dig. Hvis du alligevel er i tvivl om, hvad din krop har bedst af, kan du spørge din læge eller en fysioterapeut.Gevinsten ved at dyrke motion kommer ikke kun i form af en forbedret fysisk; den har også indvirkning rent psykisk. Motion kan være sjovt og give glæde, og mange oplever tilmed, at den større grad af fysisk formåen og forbedret evne til selv at klare ting i hverdagen som opnås ved at forbedre sin form – indkøb, rengøring, at tage på besøg hos en god ven etc. – giver større tilfredshed med sig selv og livet.

Jeg har herunder oplistet nogle links til diverse undersøgelser:

Træning kan forebygge faldskader

Motion heler knoglerne

 Kvinder har god effekt af træning ved knogleskørhed

Leave a Reply

Trænings DVD.

Basis træning for seniorer og personer med knogleskørhed

DVD'en er tilrettelagt personer med knogleskørhed, og niveauet er "BEGYNDER".

DVD'en indeholder
- Introduktion
- program for koordination og balance (ca. 15 min)
- program for styrke af ben- og bækkenmuskler (ca. 20 min)
- program for styrke af mave- og rygmuskler (ca. 15 min)
- samlet program (ca. 45 min)

Kontakt mig hvis du ønsker at købe et eksemplar. Prisen er 199,- kr. excl. forsendelse. Klik her for at kontakte mig